انجمن دبیران زبان انگلیسی شهرستان دیّر

مدیریت آموزش و پرورش شهرستان دیّر

انجمن دبیران زبان انگلیسی شهرستان دیّر

مدیریت آموزش و پرورش شهرستان دیّر

پاسخ به یک نظر

همکار گرامی ، خانم معصومه بابایenglish_teacher56@yahoo.com از آمل در اظهار نظری - در زمینه مسائل و مشکلات آموزش زبان انگلیسی در مدارس - مواردی را بیان نموده اند که در زیر می آید:


"با عرض سلام.من دبیر زبان خارجه در شهرستان آمل میباشم.  امروز اتفاقی وارد سایت  شما همکاران محترم شدم. می خواستم مطلبی  عرض کنم...ضعف دانش آموزان در زبان  به شیوه تدریس ما همکاران و نبود ابزار کمک آموزشی و ..... می باشد اکثر ما دبیران نمی توانیم از زبان انگلیسی در کلاس استفاده کنیم  ... اگر همه همکاران  فقط از زبان دوم در کلاس استفاده کنند می شود به پیشرفت زبان به شکل گروهی امیدوار بود.... حرف بسیار هست ولی تا عمل فاصله زیاد."


خانم بابای،من هم به این مسئله آگاهی دارم، که ممکن است روش تدریس ما ایراداتی داشته باشد . و روش نه چندان مناسب ما، به همراه نبود ابزار کمک آموزشی در مدارس به عنوان علت ضعف دانش آموزان در مدارس دانست. اما شما به جایگاه خانواده ها و آگاهی و یا نا آگاهی آن ها به آموزش فرزندانشان اشاره ای نداشته اید که به نظر من از هر دو مواردی که شما اشاره کرده اید مهم تر است چرا که امروزه امکانات آموزشی چندان زیاد شده است که می توان در منزل ضعف ها و کاستی ها را برطرف کر؛ CD ها، نوارهای آموزشی آموزشگاه های زبان و اینترنت می توانند به خانواده ها در آموزش زبان کمک نمایند.

در زمینه ی استفاده از زبان به عنوان زبان دوم و این که دبیران فقط از زبان دوم در کلاس درس استفاده کنند، نیز جای بحث است و این برمی گردد به دید و نظر سیستم آموزشی ما. به کتاب های درسی text books , و آزمون ها و کنکورها نگاه کنید . آیا  می توان جایگاهی برای زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم ESL  در این سیستم آموزشی دانست.

با همه ی این ها نمی خواهم - به عنوان یک دبیر - از ضعف ها و کاستی ها بگریزم و بگویم که دبیران زبان تلاشی برای تغییر شیوه ی تدریس خود ننمایند.


در پایان امیدواریم همکاران و همه ی علاقه مندان به فراگیری زبان انگلیسی دست به دست هم دهیم تا که بتوانیم  دگرگونی ایجاد کنیم هر چند اندک.

منتظر نوشته های خوب شما هستیم.


معرفی کتاب برای دبیرستانی ها

نوشتن واژه نامه، کاری سخت و تمام وقت و نیاز به آگاهی و تسلط نویسنده به واژه های هر دو زبان است، که  آقای عباس فرزادی فر  به همه ی این ها آگاهی داشته و توانسته است فرهنگ انگلیسی - فارسی خود را تالیف نماید:

فرهنگ گردویی انگلیسی-فارسی


بخش اول این واژه نامه، به واژه ها و عبارت های زبان انگلیسی اول،دوم و سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی - به همراه آوانگاری ( فونتیک ) تمام واژه ها -  و بخش دوم - که کار بیشتری برروی آن صورت گرفته است - به مثال های اضافی، ضرب المثل ها، جمله های نغز اختصاص یافته است. دانش آموزان می توانند با کمک  این مثال ها و  جمله ها دایره ی واژه های خود را گسترش دهند و هنگام گفت و گو در کلاس درس از آن ها بهره ببرند.